Je hebt je levensverhaal geschreven en je wilt het ook publiceren. Je wil met jouw ervaringen anderen helpen in hun persoonlijke ontwikkeling, een boekje opendoen over een bepaald thema of gewoon jouw verhaal delen met de volgende generaties.
Er zijn drie mogelijkheden. Je biedt je manuscript aan bij een gevestigde uitgeverij in Vlaanderen of Nederland. Je maakt gebruik van Publishing On Demand (POD) of je geeft jouw boek uit in eigen beheer.
Gevestigde uitgeverij
Als je je boek naar een gevestigde uitgeverij stuurt en je manuscript wordt aanvaard, dan krijg je een contract toegestuurd. Wat voor jou belangrijk is, zijn de royalty’s. De royalty’s is het percentage van de verkoopprijs dat jij als auteur ontvangt voor elk exemplaar dat in de boekhandel of online verkocht werd.
De uitgeverij verzorgt de lay-out, de correctie en het drukwerk. De uitgever doet jou ook commerciële voorstellen in verband met de cover van je boek, marketing, persvoorstelling en distributie van je boek.
Meestal is dat 10% van de verkoopprijs. Zo’n 40 % van de verkoopprijs gaat naar de boekhandel, 20% naar marketing en distributie, 20% naar drukwerk en overhead kosten en 10% naar de uitgever.
Printing on demand
Printing on demand betekent letterlijk drukken op aanvraag. Beginnende auteurs nemen een kleine oplage af bij een uitgeverij of drukkerij. Je kan als auteur jouw boek in eigen beheer verkopen via een webwinkel. De drukker of uitgever kan jouw titel op zijn fondslijst plaatsen zodat je meer bekendheid krijgt. De meeste POD-bedrijven hebben ook correctoren, redacteurs en coverontwerpers in dienst.
In eigen beheer
Ben je creatief en handig met je pc? Laat je je verhaal in eigen beheer drukken.
Je doet zelf de opmaak van je boek> Dat kan als je een beetje verstand van lay-out hebt. Als jouw ontwerp er prima uitziet, stuur je het naar en drukker of printer. Je kiest zelf je papierdikte. Word je boek ingebonden of gelijmd? Je houdt over alles zelf de controle. Je verzorgt zelf je promotie: je organiseert een boekvoorstelling, verstuurt persberichten, schakelt je netwerk in… Je gebruikt al je sociale media kanalen. Als je je boek bij lezingen verkoopt, de opbrengt hoger dan als je je boel laat uitgeven. Je vangt dan zo’n 40% per verkocht boek.
Hulp nodig? Stuur me een bericht!